Interview bij Polygarde

Onze partner in trainingen: Jan Pouls training en verkeersadvies

Werken bij Polygarde betekent werken aan je toekomst. Bij ons word je onder andere opgeleid tot verkeersregelaar voor gevorderden. Wij werken samen met vaste partners. Geen enkele verkeersregelaar start bij Polygarde zonder dat hij of zij de training heeft gevolgd bij Jan Pouls training en verkeersadvies. Jan vertelt over het ontstaan van het fenomeen verkeersregelaar en de externe opleidingsinstituten, zijn eigen bedrijf en de samenwerking met Polygarde. Jan: “Iemand aan een betaalde baan helpen waar hij of zij (weer) blij en tevreden is, daar krijg ik energie van”.

De geschiedenis van de verkeersregelaar
Het fenomeen verkeersregelaar is ontstaan in 2000, in de aanloop naar het EK voetbal. Jan was op dat moment werkzaam bij de politie waar hij verantwoordelijk was voor de coördinatie van grootschalige evenementen. Hij werd gevraagd om mee te denken aan hoe dit toen tijdelijke plan, de inzet van verkeersregelaars, gestalte moest krijgen. Jan: “Niemand had toen enig vermoeden dat de functie verkeersregelaar in zoiets groots en blijvends zou uitgroeien.” In de jaren die volgden bleef de functie van verkeersregelaar bestaan, de training was in die tijd in handen van de politie. Er was toen nog geen onderscheid tussen beroeps- en evenementenverkeersregelaars. Die verdeling ontstond pas in 2009. Na 2009 werd de opleiding tot beroepsverkeersregelaars gedaan door externe opleidingsinstituten. De opleiding van de evenementenverkeersregelaars bleef in handen van politie. Jan: “Ik ben toen door verschillende opleidingsinstituten benaderd om aan de slag te gaan als trainer. Ik heb een aantal jaar met veel plezier voor verschillende instituten gewerkt, totdat ik vijf jaar geleden besloot om mijn eigen bedrijf te starten.”

Maatwerk leveren met de Polygarde plusdag
De samenwerking tussen Polygarde en Jan Pouls training en advies gaat al jaren terug, waarbij deze de laatste twee jaar is geïntensiveerd. Mede door het samen bedenken en opzetten van de Polygarde plusdag. Jan: “De basistraining voor elke verkeersregelaar bestaat uit drie dagen waarin ze klaargestoomd worden voor het examen. In samenwerking met Polygarde hebben wij een vierde dag hieraan toegevoegd.” Deze vierde dag volgt op het behalen van het examen en is bedoeld om de cursisten te trainen in de praktijk. Deze praktijkopdrachten zijn gebaseerd op situaties die regelmatig voorkomen bij opdrachtgevers van Polygarde. Jan: ‘Denk aan het begeleiden van het verkeer op een rotonde, in- en uitritten van bouwplaatsen, hoe om te gaan met vrachtverkeer en het gebruik van de portofoon.’ Daarnaast worden de cursisten ook op communicatieve vaardigheden getraind. Dit gebeurt middels rollenspellen. Jan: “ ik neem de cursisten mee de straat op waar wij mensen gaan aanspreken, vaak een spannend onderdeel van de cursus. Bij Polygarde werken ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, voor hen is het extra fijn dat deze vaardigheden ook getraind worden. Dit geeft hen meer zelfvertrouwen.”

Ook aan de slag als verkeersregelaar?
Jan heeft ondertussen ruim 1750 mannen en vrouwen opgeleid. Jan: “Dat verkeer regelen leer ik hen wel, mijn slogan is niet voor niets deskundig door ervaring”. Wat moet een aspirant-verkeersregelaar meenemen naar de training? “Een verkeersregelaar moet stevig in zijn of haar schoenen staan en verantwoordelijkheid willen en durven nemen. Je bent namelijk niet alleen verantwoordelijk voor de veiligheid van jezelf maar ook voor het overige wegverkeer.”

via: www.polygarde.nl/


<< terug